Blodgrupper

 
Fick idag veta att jag har en ovanlig blodgrupp (A Rh negativ) och att Markus har en Rh positiv blodgrupp
vilket har gjort att bebisen har fått Markus blodgrupp och inte min. Det är rätt ovanligt vad jag förstod då
endast ca 15% av sveriges befolkning är Rh negativa. Hur som helst så kan det innebära lite problem så
jag ska få ta lite mera prover i vecka 25 och sedan även ta en spruta i vecka 29.
 
Hittade detta på vårdguiden:

Om man är gravid med ett foster som har Rh-positiv blodgrupp och man själv har Rh-negativ blodgrupp kan man bilda antikroppar mot fostrets blod, om överföring av blod sker mellan en själv och fostret. Det kan vara riskfyllt för fostret. Det är ovanligt att det händer, men ibland kan små mängder av fostrets blod passera över till kvinnan. Det kan ske i samband med förlossningen eller om man till exempel gör ett fostervattenprov. Det är bara om man är Rh-negativ och bär ett Rh-positivt foster som man kan bilda sådana antikroppar.

Om blodet överförs i samband med förlossningen spelar det ingen roll för det barn som just har fötts. Om man blir gravid igen kan däremot nästa barn angripas av antikropparna och bli allvarligt sjukt. Om man är Rh-negativ och har fött barn testas därför alltid barnets blodgrupp direkt efter förlossningen genom provtagning av navelsträngsblodet. Om barnet är Rh-positivt får man en spruta med det förebyggande läkemedlet.

 

 

 

#1 - - Anonym:

Jag är också rh- och det är inga problem. Man får en spruta efter förlossningen så man inte bildar antikroppar. Kram /Anna på Bränninge

Svar: Jaha :) ja, det verkar inte som att det ska vara någon fara :)
Sophia