Betäcka eller inte?

 
Jag och mamma har varit helt inställda på att Latina ska betäckas nu i vår, vi har kollat hingstar och i princip bestämt oss.
Nu efter att ha pratat en del till så blev vi helt plötsligt tveksamma.
Framför allt så är hon så himla fin att rida nu och det har tagit mig ungefär 4år att få henne såhär
så då skulle det egentligen kännas bättre att tävla typ två år till innan hon betäcks.
Sen är ju tanken att betäcka henne tidigt i vår och jag ska ju föda i slutet av april så under våren kommer
ju jag att vilja börja rida igen, vilket jag lär göra på henne. (Skippar nog helst galna B i början, haha).
Så frågan är, ska jag vänta två år med att betäcka henne? Då är hon 14år och jag kan sedan efter fölet 
har kommit sätta igång henne igen, tävla några år till och sedan får hon bli avelssto på heltid som gamling.
Fan jag vet inte. Ska jag vänta med föl? Ska jag betäcka Bananja istället? Eller köpa ett annat sto att betäcka? 
Help me, vad tycker ni?
 
 
#1 - - Emmie:

Vet att vi snackat om det när jag va hemma hos dig med Mami oxå men kan ju kommentera iaf.
Jag tycker, som då ;)
Att du borde vänta med att betäcka Latina å ta till vara på det bra hon har nu som du verkligen kämpat för/med å så du har nån å rida på så fort du är redo efter Nova pluppat ut.
Antingen betäcka Bananja eller ingen, jag skulle vilja ha en fölis efter nån av "mina" djur som du har relation till än å köpa in en bara för å få fölis från.. Då blir ju bara fölisen personlig, skulle du ta efter B eller L blir ju "alla" personliga? =)
Så tänker jag iaf =)

Svar: Jaa, blir nog så <3
Sophia

#2 - - Anonym:

Jag skulle köpt in ett sto att bestäcka så att du har två hästar att rida sen när du är igång igen :)

Svar: Ja, det lutar nog åt att avvakta med att betäcka mina egna iaf :)
Sophia

#3 - - Helena:

Det är ju inte försent att betäcka även när Nova har kommit så du kan ju vänta och fundera på hur du vill göra beroende på hur du känner när du fått barn :) Du kanske är jätteridsugen eller så vill du mest bara vara med Nova hela tiden, det är ju så svårt att veta innan :)

Svar: Ja, precis! :) VI får vänta och se helt enkelt!
Sophia

#4 - - Marie:

Jag skulle inte avla på latina med tanke på hennes temperament.. Varför inte köpa ett föl ist? Då vet du vad du får och typ hundra ggr billigare och man slipper alla komplikationer som kan uppstå vid dräktighet..

Svar: Själva anledningen är ju att jag vill ha ett föl efter Latina då jag vet varför hon har blivit som hon är, självklart så har hon alltid varit skarp men ingen häst föds dum utan det är människor som gör hästarna så tyvärr. Jag kommer självklart att ta en hingst med bra temperament eftersom att hon är skarp men jag vill absolut ha ett föl efter henne. :)
Sophia

#5 - - tessan:

Betäck! Passa på innan hon blir för gammal och det kanske blir svårare !

Svar: Det är precis det jag funderar på med, men alla säger att vänta två år till inte gör så stor skillnad :)
Sophia

#6 - - Erica:

Hej =)
Det är svårt det där med avel, speciellt om de aldrig har fått något föl, har hon det?? Min lilla skrutta är 6 i år, jag har bestämt mig att betäcka henne innan hon fyller 10 år, dels för att se vad det blir och även för att jag vill att hon ska få ett föl i tidig ålder på grund av att hon ska kunna bli mamma lättare när hon blir äldre. Men om det kommer ut riktiga stjärnor, vilket jag tror att det kan bli. Så kommer hon istället bli mamma på heltid :) Så jag tycker du ska tänka igenom allt, du har lite tid på dig men snart dags om man vill vara tidig till nästnästa år :) Jag hade tagit föl på henne för att se vad det blir, då har du mycket tid till familjen men du kan ju forfarande rida henne även om hon är dräktig. Hon kanske blir en helt underbar häst att rida när hon har fått ett föl??!! Fattade det som att hon har varit lite svår?! :) Men du vet bäst i slutet, följ magkänslan =)

Svar: Tack för din kloka kommentar :) Hon har aldrig haft föl tidigare, därför vill jag inte ta första fölet för sent. Men enligt alla kunniga jag har pratat med så ska det inte göra något om hon är 14år då, alltså om två år... Jag får fundera lite till helt enkelt! :)
Sophia