Dressyrträning

Torsdag och dags för dressyrträning för Pelle igen, hade med mig Latina och Rolle.
Började med att rida Rolle, han tappar ibland takten lite när jag samlar upp honom
och inte riktigt får honom rund (samtidigt som han är hög) i formen så det jobbade
vi med idag.. Både i öppnor, slutor och i samlingar till passage och lite tramp.
Det blev bättre än sist och han kändes faktiskt riktigt avslappnad!
I galoppen jobbade vi även mycket med att få till den där jäkla galoppsaxen över
medellinjen (tex diagonalsluta åt vänster- byte - diagonalsluta åt höger - byte och
sen sluta till vänster igen). Vi vinglar liksom lite efter bytena, sen blir slutan bra och
bytet bra och sen lite vingel och sen bra igen.. så vi jobbade med att få det mer stabilt
vilket funkade riktigt bra tillslut!

Sen var det Latinas tur...
Började bra i traven, inte alls lika "huggig" i handen som sist och väldigt följsam, dock
så lyssnade hon inte riktigt så bra som jag ville på vänster skänkeln så jag bytte spöhand
och då fick hon jordens adhd ryck! Reste sig, sparkade, drog iväg, studsade och var
allmänt dum! Men efter en liten stund så fick jag henne att jobba igen och då blev hon
ännu bättre än innan och skötte sig resten av träningen.
Jobbade mycket med att ändra tempo, ändra form, flytta henne för skänklarna och ändå
ha henne kvar med mjukt stöd i handen och snabb för hjälperna hela tiden.
Hon var faktiskt riktigt fin!


Söt Rolle!